Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Polacy pracują w dużym stresie. Co mogą zrobić pracodawcy, aby im pomóc?

OPRAC.:
Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
123RF
Pracownicy potrzebują w pracy poczucia sensu oraz działania opartego na wartościach. W pandemii wiele firm o tym zapomniało, obarczając swoje zespoły dodatkowymi obowiązkami.

Motywacja pracowników do pracy często ma związek z zarządzaniem. Co czwarty pracownik w Polsce (25 proc.) nie jest zaangażowany w swoją pracę, podczas gdy na świecie niezaangażowane osoby stanowią średnio 14 proc. wszystkich pracujących – wynika z „Badania zaangażowania polskich pracowników za pierwsze półrocze 2021”, zrealizowanego przez firmę Kincentric. Według Elżbiety Krokosz, master coacha, trenerki i dyrektor zarządzającej Talent Development Institute, „stoimy przed ryzykiem wielkiej fali odejść pracowników, która będzie napędzana walką o talenty, szczególnie w branżach technologicznych”.

Co wpływa na zadowolenie pracowników?

Ekspertka przypomina, że według amerykańskiego psychologa, Edwina A. Locke’a, zadowolenie w pracy jest powiązane z tym, na ile pracownicy mogą realizować w firmie własne wartości. Według niej żadne benefity pozapłacowe nie pomogą zatrzymać osób zatrudnionych, jeśli nie zadba się o ten aspekt.

Pracodawcy powinni starać się pomóc pracownikom w odkryciu swoich talentów i znalezieniu sensu w pracy tak, aby ci drudzy mieli poczucie, że ich działanie wpływa na życie innych. Ekspertka przywołuje też pogląd Daniela Pinka, zgodnie z którym pracownicy potrzebują: autonomii (np. możliwości wyboru zadań do wykonania czy decydowania o tym, kiedy będą pracować zdalnie), mistrzostwa (rozwijania się w obszarze, który ich interesuje) oraz poczucia sensu (rozumienia, czemu służy ich praca i dostrzegania w niej wartości).

Co stresuje pracowników w pandemii?

Niestety, Polacy żyją w dużym stresie. Nie dość, że jesteśmy przeciążeni pracą, to obawiamy się jej utraty i martwimy się o środki do życia. Aż 56 proc. uczestników badania HRK „Stres w pracy 2021” podziela te obawy. Przez pandemię zmienił się zakres obowiązków wielu osób, a po okresie stagnacji niektóre firmy starają się odbić od dna, narzucając osobom zatrudnionym krótkie terminy realizacji zadań. Ponadto część pracowników musiała wziąć odpowiedzialność za projekty, które nie leżały wcześniej w zakresie ich kompetencji.

Warto przeczytać również:

W 2021 r. pracownicy deklarują, że ich największe źródła stresu stanowią: podział obowiązków (54 proc.), napięte terminy realizacji zadań (48 proc.) oraz zachowania bezpośredniego przełożonego (47 proc.). Tylko 55 proc. ankietowanych potwierdziło, że w ciągu ostatniego roku podejście pracodawców do pracowników nie uległo zmianie. Taka sytuacja może wywoływać nerwową atmosferę w pracy.

Jak podkreślają eksperci HRK, 61 proc. respondentów doświadczyło niepożądanych zachowań w pracy, m.in. mobbingu. Większość pracowników przyjęła to biernie, a tylko nieliczni poinformowali pracodawcę o problemie. Rzadko w zgłaszanych sytuacjach były wyciągane konsekwencje wobec winowajcy. Jak więc Polacy radzą sobie z trudnymi doświadczeniami w pracy? Aż 28 proc. ankietowanych przynajmniej raz skorzystało z wizyty u psychologa, a ponad jedna piąta (21 proc.) rozważała spotkanie ze specjalistą.

Mobbing – kiedy mamy z nim do czynienia w pracy?

Warto przypomnieć, że zgodnie z definicją podaną w Kodeksie pracy w art. Art. 94(3) par. 2 „mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników”.

Z kolei par. 3 mówi o tym, że „pracownik, u którego mobbing wywołał rozstrój zdrowia, może dochodzić od pracodawcy odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę”. W praktyce jednak eksperci podkreślają, że mobbing bardzo ciężko jest udowodnić. Przed udaniem się do sądu pracy osoba, która go doświadcza, powinna zbierać materiał dowodowy, np. maila świadczące o niepożądanych zachowaniach.

Stres w pracy – co jeszcze go powoduje?

Źródłem stresu dla pracowników bywają również takie zachowania przełożonych, które nie mieszczą się w kodeksowej definicji mobbingu. Sylwia Kościuszko, coach i ekspertka rynku pracy w HRK przypomina, że niektórych pracowników niepokoją np. wiadomości wysyłane do nich przez szefa w późnych godzinach wieczornych, a czasem w nocy. Nawet jeżeli przełożony nie ma złych intencji i nie oczekuje szybkiej odpowiedzi, a pisze jedynie wtedy, kiedy jest mu wygodnie, osobie zatrudnionej może się wydawać, że należy na taką wiadomość odpowiedzieć jak najszybciej, nawet po godzinach pracy.

Zdarza się też, że menedżerowie odreagowują stres i napięcia w pracy na członkach zespołu. Takie zachowania są niedopuszczalne i należy na nie reagować. Warto dbać o odpowiednią kulturę i atmosferę w miejscu pracy czy podczas pracy zdalnej. Dobrze jest też nauczyć się dawać konstruktywny feedback, który nie zawiera elementu oceny.

Jak ostrzega ekspertka HRK, zachowania, które nie są mobbingiem, mogą stać się nim w przyszłości. Aby uniknąć nieporozumień, warto rozmawiać ze współpracownikami, ale i przełożonymi, o swoich wątpliwościach. W przypadku maili przydatna bywa opcja wysłania wiadomości z opóźnieniem, o zaplanowanej wcześniej porze. Do działań, jakie powinni podejmować pracodawcy, należą też: szkolenia dla pracowników z radzenia sobie ze stresem czy oferowanie im pakietu medycznego, obejmującego wizyty u psychologa. Już co czwarty pracodawca przebadany przez HRK oferuje pracownikom szkolenia z radzenia sobie ze stresem, a co piąta firma opracowała jasne procedury zgłaszania zachowań niepożądanych, np. mobbingu..

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polacy pracują w dużym stresie. Co mogą zrobić pracodawcy, aby im pomóc? - Strefa Biznesu

Wróć na proszowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto